از دوران ما قبل تاریخ که تصاویر نقشبسته روی دیوار غارها به نوعی، هنر دست سازندگان آنها را تبلیغ میکرد، تا تبلیغات عصر امروز که به کمک اینترنت و موبایل ارائه میشود، ردپای علمی را میتوان یافت که تبلیغات با آن رابطهی تنگاتنگی دارد، علم روانشناسی.
امروزه روانشناسی تبلیغات آنقدر اهمیت یافته است که برندهای بزرگ، بخشی از درآمد سالانهشان را به تبلیغات اختصاص میدهند؛ اما این اصول تقریبا در همه جای دنیا ثابت است، چرا که واکنش مشتریان به تبلیغاتی که کنجکاوی آنها را تحریک میکند از گذشته تا به امروز، تغییر چندانی نکرده است. شاید آشنایی با اصول روانشناسی تبلیغات بر نحوهی قضاوت شما درباره کالاها و اجناس بر اساس تبلیغاتی که از آنها میشود، اثر بگذارد. در این مقالهی کوتاه و مفید با پنج روش هوشمندانه آشنا شوید که طراحان تبلیغات از روانشناسی برای جذب مشتری استفاده میکنند.
۵ روش استفاده از روانشناسی تبلیغات
ما فکر میکنیم تمام ترفندهای تبلیغاتی موجود در کتابها را میدانیم. اما هنوز به هدف نزدیک هم نشدهایم.
طراحان تبلیغات، این استادان روانشناسی کاربردی، همیشه به دنبال روشهای جدیدی برای جلب علاقه و ترغیب شما به کلیک کردن روی لینکهای تبلیغاتیشان هستند. آنها به محض ظهور ایدهها و تحقیقات نوین از شاخههای روانشناسی، عصبشناسی و علوم اجتماعی، شیوههای جدیدی را برای جلب علاقه و ترغیب مشتریان به کلیک کردن روی تبلیغات، میآموزند.
در این مقاله با ۵ روش نه چندان شناختهشده روانشناسی تبلیغات آشنا شوید که طراحان تبلیغات از آنها برای جلب توجه و ترغیب شما به ، استفاده میکنند.
۱. بازی با نورونهای آینهای
به این نمونهها از گالری تبلیغات فیسبوک از AdEspresso دقت کنید:
صفحه فیسبوک-روانشناسی تبلیغات
زودتر ثبت نام کنید تا زودتر آموزش ببینید. منتظر چه هستید؟
حالا با دیدن این تبلیغ، دوست دارید چه کاری انجام دهید؟
دوست دارید از وسط یک گودال پر از گِل بدوید؟ اگر چنین است، باید از نورونهای آینهای خود تشکر کنید. نورونهای آینهای، سلولهایی در مغز هستند و زمانی تحریک میشوند که شما با دیدن عمل فرد دیگری، همزمان همان عمل را انجام دهید. در این حالت، مغز مانند «آینه»، رفتارهای مشاهدهشدهی فرد دیگر را کپی میکند. وقتی میبینید کسی توپی را پرتاب میکند، همان نورونهایی که شما را وادار به پرتاب توپ میکنند (بخشهایی از قشر حرکتی و برنامهریزی مغز شما) فعال میشوند. درست مانند این است که مغزتان فکر میکند شما در حال پرتاب توپ هستید.
شاید این کار مغز عجیب به نظر بیاید، اما وقتی به فرایند یادگیری تقلیدی (فراگیری مهارتهای جدید با نگاه کردن و تقلید از دیگران) فکر کنید، این واکنش مغز، کاملا منطقی است. مغز با فعال شدن دو بخش مشاهده و انجام، میتواند انرژی و فضا را حفظ کند و بهترین نواحی را به فعالیت تقلیدی، اختصاص بدهد.
حالا طراحان تبلیغاتی چگونه از روانشناسی تبلیغات در این زمینه استفاده میکنند؟ آنها با قرار دادن مدلها در موقعیتهای خاصی در تبلیغاتشان، میتوانند شما را به طور ناخودآگاه وادار کنند از آن مدلها تقلید کنید و به این صورت، ترغیب شوید از محصولی که آنها میند، استفاده کنید. به این تبلیغ کلاسهای یوگا دقت کنید:
استفاده از مدلهای در حال ورزش-روانشناسی تبلیغات
ClassPass را مجانی امتحان کنید و از کلاسهای نامحدود آموزشی آن استفاده کنید.
با نگاه کردن به این تبلیغ، شما ترغیب میشوید همان حرکت «مثلث چرخان» یوگا را که مدلها در تبلیغ انجام میدهند، انجام دهید و چه جایی بهتر از همان کلاس ورزشی مجانی که تبلیغ آن را خواندهاید.
۲. کنجکاو کردن دیگران در مورد دانستههایشان
ما انسانها موجوداتی کنجکاویم و مدام در حال یادگیری و کشف دنیای پیرامونمان هستیم. جستجو در فضای مجازی و آنلاین بودن ما، گواهِ تلاش بیوقفهی ما برای سیر کردن این حس کنجکاوی است.
منبع:
تضمین موفقیت تبلیغات ,روانشناسی ,استفاده ,ترغیب ,تبلیغاتی ,انجام ,روانشناسی تبلیغات ,دوست دارید ,نگاه کردن ,استفاده کنید ,نورونهای آینهای منبع
درباره این سایت